Vouwfiets met middenmotor

beixo heeft elektrische vouwfietsen met voorwielmotoren. Vaak krijgen we de vraag waarom we geen vouwfiets met middenmotor voeren. De middenmotor is van alle manieren van aandrijven op dit moment de populairste. Maar is die populariteit terecht of praat iedereen iedereen maar na? 

Er zijn drie manieren om een elektrische vouwfiets aan te drijven. De vouwfiets met voorwielmotor, vouwfiets met middenmotor en de vouwfiets met achterwielmotor. Elk heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Deze zetten we onder elkaar en leggen meteen uit waarop beixo haar keuze heeft gebaseerd.

Vouwfiets met middenmotor voor de Matthiaskapel, Kobern-Gondorf, Duitsland
Vouwfiets met middenmotor voor de Matthiaskapel, Kobern-Gondorf, Duitsland

Vouwfiets met middenmotor

De populairste op dit moment is dus de vouwfiets met middenmotor. Dat is eenvoudig te verklaren: aandrijving op de trapas voelt het krachtigst. Waar jij trapt, doet de motor mee en die gezamenlijke kracht doet via tandwiel en ketting het achterwiel aandrijven. De motor doet de pedalen draaien en assisteert zo de fietser bij het trappen. Die gezamenlijke kracht komt op het achterwiel en dat is wat je als fietser al jaren gewend bent: net als gewoon trappen zonder elektrische ondersteuning. Het gewicht van de motor zit middenin de fiets, die is daardoor meer in balans. Daarnaast is de motor netjes weggewerkt vlakbij de trappers. En de fiets kan een gesloten kettingkast hebben en een naafversnelling is mogelijk.

In die voordelen liggen ook meteen nadelen. Die gezamenlijke kracht van de berijder en de motor op de trapas is zo groot, dat je altijd in de juiste versnelling moet zitten om geen overmatige slijtage te veroorzaken. Bij een auto zal niemand het in zijn hoofd halen om in zijn drie weg te rijden. Maar diezelfde discipline hebben de meeste fietsers niet. En dat terwijl het bij een vouwfiets met middenmotor juist heel belangrijk is om in de juiste versnelling te rijden, om de ketting, tandwielen en versnelling niet heel snel te laten slijten.

Een beixo E-slim, met Bafang middenmotor en cardanas
Een beixo E-slim, met middenmotor en cardanas

Voor de beixo E-slim gebruiken wij een Bafang-middenmotor gekoppeld aan de cardanas. Door het ontbreken van ketting en tandwielen is dit systeem vrijwel onderhoudsvrij en zeer duurzaam.

Schakelen

De discipline om op tijd te schakelen vinden veel mensen gedoe. Ze willen de vrijheid van gewoon fietsen en willen niet de hele tijd met schakelen bezig zijn. Maar zeker bij een fiets met een kleiner en/of vouwbaar frame, zoals een elektrische vouwfiets, zijn de krachten op de achterkant enorm. Dit komt de levensduur van zowel onderdelen als frame niet ten goede.

Daarnaast is een vouwfiets met middenmotor van de drie veruit de duurste en maakt een middenmotor meer geluid dan zijn alternatieven. In de middenmotor zit een fors aantal tandwielen die het hoge toerental omzetten in een lager toerental dat beter aansluit bij het trapritme van de fietser: die maken dat extra lawaai.

Vouwfiets met achterwielmotor

Met een motor in het achterwiel voelt de aandrijving vertrouwd. Bij niet-elektrisch fietsen drijf je door te trappen het achterwiel aan en als er dan elektrisch ondersteuning bij komt voelt dat natuurlijk. Alsof je continu een zetje in de rug krijgt. Bij een achtermotor kun je in elke versnelling wegrijden, dat zijn wij Nederlanders toch echt meer gewend. Nadeel is dat de fiets het gewicht van de motor op het achterwiel erbij krijgt. Dat maakt hem in sommige gevallen moeilijker tilbaar.

Bijkomend nadeel is dat met een achterwielmotor een naafversnelling onmogelijk is en een gesloten kettingkast ook. Dus wordt een vouwfiets met achtermotor uitgevoerd met een derailleur en is de kans dat je rechtstreeks in aanraking komt met een vette ketting groter. Het feit dat je dus verplicht een derailleurversnelling hebt heeft daarentegen wel weer voordelen: een derailleur heeft een hoog bereik, is lichter dan een naafversnelling en fietst ook zonder ondersteuning erg licht. Echter, op een vouwfiets hangt de derailleur door de kleine wielmaat vaak vlak boven de grond. Vuil, zand en zout hebben vrij spel.

Vouwfiets met voorwielmotor

beixo heeft een vouwfiets met voorwielmotor. Daar is voor gekozen vanwege een paar duidelijke voordelen op de vouwfiets met middenmotor. Om te beginnen voor veel mensen het belangrijkste argument: een voorwielmotor is goedkoper. Bij een vouwfiets met middenmotor moet de motor weggewerkt worden in het midden van de fiets. Daarvoor moet een heel nieuw frameontwerp gemaakt worden en zit er wel heel veel bij elkaar. Zet je de motor in het voorwiel, dan geeft dat een rustiger beeld, dat door veel mensen juist weer mooier wordt gevonden. Technisch gezien is het voordeel van een voorwielmotor, dat hij minder onderhoudsgevoelig is.

beixo low in de moessel.
Een vouwfiets met voorwielmotor voldoet perfect in heuvelachtig terrein.

Verder kan een vouwfiets met voorwielmotor uitgevoerd worden met een gesloten kettingkast. Dat is voor beixo dan weer minder belangrijk: onze fietsen hebben aandrijving met cardanas of met een riem. Dat is sowieso een garantie dat je niet met vet in aanraking komt. Ook een voordeel boven de vouwfiets met middenmotor is dat de voorwielmotor vrij kan lopen: Dit houdt in dat je ook zonder ondersteuning erg licht kunt fietsen. Ook is het gewicht lager, wat een voordeel is voor de superlichte Crosstown Electra. Je kunt met de motor in het voorwiel in elke versnelling wegrijden. Dat wordt wel gezien als het grootste voordeel op een vouwfiets met middenmotor. De voorwielmotor begint meteen te ondersteunen als je trapt. 

De meeste auto’s hebben voorwielaandrijving

Heeft de vouwfiets met voorwielmotor dan geen nadelen? Sommige mensen hebben het gevoel dat er aan de fiets getrokken wordt. Raken in paniek uit angst voor gladheid, bang dat het voorwiel weg zal slippen. Dit is veelal een overblijfsel uit de beginjaren van de elektrische fiets. De besturing van de elektronica was toen nog heel basic: aan of uit, met de bijbehorende lancering tot gevolg.

Bij moderne elektrische vouwfietsen met een voorwielmotor, zoals de beixo electra is de krachtopbouw veel geleidelijker. De motor krijgt niet meteen alle vermogen, maar dit wordt opgebouwd. Net zoals bij een auto de koppeling rustig wordt losgelaten. Sowieso is de vergelijking met een auto goed te maken. De meeste verkochte auto’s hebben tegenwoordig voorwielaandrijving. En dat is niet voor niets.

Het is geheel persoonlijk: veel mensen vinden het juist heerlijk dat ze voortgetrokken worden en ervaren dat als de ideale manier van ondersteuning. En dat een motor in het voorwiel zwaarder stuurgedrag oplevert stoort ook niet iedereen. Elke elektrische vouwfiets met voorwielmotor van beixo heeft in ieder geval een krachtige ondersteuning en geen wind of berg houdt hem tegen. 

Rijdt als een 4×4

Met name op onverharde wegen is de voorwielmotor duidelijk in het voordeel. De voorwiel motor kun je vergelijken met een 4×4 aangedreven auto. De fiets heeft immers motoraandrijving in het voorwiel en achter de kracht die je zelf levert via de trappers. Hierdoor is er meer grip in los zand en op hellingen.