Stuart Pattullo was beixo’s eerste buitenlandse klant
Ik kwam bij beixo na een zoektocht op internet. Ik verhuisde toen van Londen naar een dorpje, wat betekende dat ik een vouwfiets nodig had voor het forensen. Hier betekent dat meestal een Brompton, maar die zijn niet zo goed buiten de stad en ik word ziek van het ketting schoonmaken (de straten in Londen zijn *goor* in de winter). Dus ik zocht een alternatief. Ik vond de beixo website (ik richtte me op Nederlandse leveranciers), nam een gok en bestelde hem – het klonk gewoon goed!
Toen ik in Londen woonde, kwam ik voor mijn werk een paar dagen in de maand in Nederland, dus ik kende de Nederlandse fietscultuur en had daar een fiets gekocht en één naar het Verenigd Koninkrijk gestuurd, met een gesloten kettingkast. Maar zoets bestond niet voor vouwfietsen, en de hoeveelheid onderhoud die je nodig hebt als je in Londen rijdt, was gewoon te veel. De cardanas leek een geweldige innovatie – weinig onderhoud maar heel efficiënt.
Toen ik de fiets kocht, ging ik als forens naar Londen fiets-trein-fiets. Nu werk ik niet meer in Londen en nu forens ik parttime (een ingewikkelde fiets-trein-fiets-bus-route) en werk ik een aantal dagen thuis. Bij familie-uitjes in het weekend (en in de lockdown!) op de fiets rij ik meestal op mijn grote fiets met mijn 3-jarige zoontje op de rug, en rijdt mijn vrouw op de beixo.
Hij rijdt makkelijk. Comfortabel genoeg om geen speciale kleding te hoeven dragen, en natuurlijk geen ketting waar je broek in kan blijven hangen. Voor een fiets met drie versnellingen zijn de verhoudingen tussen de versnellingen heel goed, en met de wielmaat rijdt hij hybride – ik rijd vaak op ruige landwegen en jaagpaden – fietspaden in Engeland zijn vaak modder en grind – en op gewone wegen. Invouwen is makkelijk. En ondanks dat hij ingevouwen groter is dan sommige andere vouwfietsen, past hij makkelijk in het bagagerek in de trein (en sommige bussen).
Om eerlijk te zijn valt de cardanas de meeste mensen niet op, hij zit zo mooi ingebouwd in het frame! Als ik ze erop wijs, wrijven ze zich vaak de ogen uit. De meeste mensen zijn nieuwsgierig en onder de indruk, vaak willen ze hem proberen en ze vinden het idee van simpel onderhoud helemaal goed. Het enige commentaar dat ik krijg komt van liefhebbers van een vaste versnelling, ach, voor hen doe je het nooit goed.”
