Een elektrische vouwfiets als standaard vakantiefiets, je ziet het steeds vaker. En niet alleen bij de ware kampeerder, ook dagjesmensen profiteren van het veelzijdige karakter, het handig gebruik en alle andere voordelen. Zijn er eigenlijk wel nadelen ten opzichte van een gewone elektrische fiets?
De vouwfiets, van oudsher kennen de meeste mensen hem uit de trein. Forenzen die bij het verlaten van het station wegschieten en jou bij de bushalte wachtend achterlaten. De vouwfiets, het wankele wiebelige neefje van je echte fiets: wieltjes net te klein om stabiel te zitten, de uitvoering net te mager om uit te nodigen voor een fijne lange rit.
Klein maar met de voordelen van een vakantiefiets
Maar dat was vroeger zo: met de compact heeft het Nederlandse fietsmerk beixo een fiets geïntroduceerd die rijdt als een normale fiets. Kleine wielen ja, maar met 20 inch ook weer niet zo klein dat hij instabiel rijdt. Een vouwfiets ja, maar uitgerust met een enorm solide frame. En met het juiste tourstuur en een comfortabel zadel voelt hij als een normale vakantiefiets. En wist je dat het leasen van een elektrische fiets tegenwoordig heel eenvoudig is?

Ideaal om gratis mee in de trein te nemen, in de auto bij je te hebben voor dat laatste stuk een drukke dure binnenstad in. Zeker als hij elektrisch is, is het een perfecte vakantiefiets om je vakantie te veraangenamen.
Een E-bike is zwaar
De Nederlander is inmiddels gewend aan zijn elektrische fiets. En als die ergens gemist wordt, is het wel op vakantie. Maar ja, hoe krijg je de elektrische fiets op je vakantiebestemming? Het gehannes met een elektrische fiets op een drager lokt niet echt. Sowieso om een fiets erop te krijgen: een drager op het dak vereist inspanning om de fiets hoog op te tillen en ook een drager achterop is voor de meeste mensen geen optie.
Een elektrische fiets is voor veel mensen gewoon te zwaar om op te tillen. Eenmaal op de drager is de fiets aan de elementen blootgesteld, kan beschadigingen oplopen en bij stops onderweg moet je ook nog eens in de gaten houden dat niet een onverlaat de fiets steelt. Een fiets op een drager verstoort daarnaast de balans van de auto en/of de caravan. Hang twee elektrische fietsen aan je caravan en je merkt het meteen. Rijden wordt er niet aangenamer op en bij elke auto waardoor je ingehaald wordt voel je: ik lig een stuk minder stabiel op de weg.

Elektrische vakantiefiets zonder smeer
En daar komt de elektrische vouwfiets om de hoek kijken: die hoeft ingevouwen niet op een drager, die kan gewoon op een stabiel plekje in de caravan of camper of beter nog, op de achterbank van de auto. Met de beixo Compact electra met cardanas hoef je niet bang te zijn dat je bekleding vies wordt. Immers geeft een cardanas niet af, het vet en de olie zitten veilig aan de binnenkant. De vouwfiets heeft alle voordelen van een elektrische vakantiefiets, maar is veel lichter en makkelijker, ook is de elektrische vouwfiets op meer plekken op te bergen.
Aangekomen op de bestemming zal al gauw blijken welke werelden opengaan met een elektrische vouwfiets. Op een camping is het een ideaal vervoersmiddel naar het campingwinkeltje of richting het nabijgelegen dorp voor dat archetypische stokbroodje in de Franse ochtend. Iets minder glamoureus maar ook fijn: de rit naar toiletgebouw of washok op de grotere campings is een stuk aangenamer en sneller.
Altijd een hand in de rug
Uitgebreid de omgeving verkennen van die Italiaanse kampeerplaats valt met heuvels en bergen toch vaak wat tegen. We zijn die hoogteverschillen niet gewend, maar een elektrische vouwfietsrijder maalt er niet om. Met de ondersteuning heb je bij wijze van spreken altijd een hand in je rug die je duwt. Mensen die roepen dat je lui wordt van een elektrische vakantiefiets hebben in de meeste gevallen meer dan ongelijk. In de praktijk blijkt dat elektrische rijders vaak juist meer gaan rijden, de barrières zijn weg. Wind tegen maakt niet uit, berg op is niet erg, wat overblijft is dat rijden alleen maar leuk is.
Opeens is die Portugese regio waar jouw camping staat veel eenvoudiger en uitgebreider te verkennen. Voor mensen die het na tien kilometer in de zinderende Spaanse zon meestal al wel gezien hebben, ligt een dagtocht van veertig kilometer nu in het verschiet. Met relatief weinig inspanning haal je het toch wel. Je komt op plekken waar je met de auto niet zo snel komt. Opeens is het eindpunt van die lange Griekse boulevard ook voor jou bereikbaar. Geen zorgen dat je al te moe wordt, ondersteund door de motor brengt de vouwfiets je weer terug.